Näin pyöritän modernia kahvilaketjua

Vierestä suhahtaa cyclocross -polkupyörä ja kohta väistän ohitse marssivan rivistön kiljuvia päiväkotiin marssivia lapsia. Olen astunut Antti Reenin ja Eero Ikäheimosen valtakuntaan, keskelle Suomen vilkkainta liikenteen solmukohtaa Elielinaukiolle. ”Tänään paistoi kevätaurinko komeasti ja teimme aamupalamyynnin kaikkien aikojen myyntiennätyksen!” hihkaisi Reen heti ensialkuun ja kaatoi Freshstop -kuppiin Kaffa Roasteryn kahvia. ”Ihmisille on tärkeä aloittaa aamu hyvällä mielellä, jos vain pystymme piristämään ihmisiä heidän aamurutiineissa – niin kaikki voittaa!”. Tästä on osoituksena myös ennätys aamu Reen aprikoi.

Antti on nuoren kahvilaketjun toinen pyörittäjä sekä innokas uutuustuotteiden metsästäjä! Kuvassa Arctic Superfoodsin marjapatukoita.

Antti on nuoren kahvilaketjun toinen pyörittäjä sekä innokas uutuustuotteiden metsästäjä! Kuvassa Arctic Superfoodsin marjapatukoita.

 

Tämä on helppo todeta, sillä ovi käy tiuhaan ja matkalaiset saapuvat hakemaan mukaan otettavaa ravitsevaa evästä ja nopeaa piristystä. ”Kahvilaketjun pyörittäminen eroaa yhden paikan politiikasta siinä, että tuotteiden ja palvelun tasalaatuisuuden varmistaminen vie koko ajan enemmän huomiota. Esimerkiksi haluamme tarjota Helsingin parasta take away -kahvia sekä paikan päällä tuotettuja terveellisiä eväitä.” Pelkkää ensimmäistä Kisahallin kahvilaa vuonna 2013 pyörittäessä tuli paiskittua ympäripyöreitä päiviä, monessa asiassa oli opettelemista ja hyvin kuluttajia kiinnostavien tuotevalikoimien hakemista. ”Opettelimme vuodessa yhdessä yhtiökumppanini Eeron kanssa kahvila-liiketoiminnan perus prosessit ja yksikön laajentuminen ketjuksi alkoi olemaan mahdollista. Samassa oppimisprosessissa havahduimme tuotteiden tilaamisen aiheuttamaan monimutkaisuuteen ja erilaisten laskujen hallinnointiin. Se alkoi koko ajan viemään enemmän aikaa ja usein myös perinteisistä tukuista ostettuna tavarat maksoivat yllättävänkin paljon.”

 

”Tunnettu proteiinijuoma oli esimerkki, missä tuotteen menekki oli kova – mutta tuotteen ostohinta oli tukkuihin verrattuna parempi lähikaupassa.” Freshstopin myymälät myyvät paljon juomia ja niiden päätoimittajana toimii Sinebrychoff, vaikka pääpaino onkin tuoreena paikan päällä luoduissa smoothieissa. Suppilogin toimintamalli meille kuulosti liian hyvältä ollakseen totta, kaikki tuotteet ovat mahdollisimman helposti saatavilla tuottajalta yhdestä verkkopalvelusta – ja säästöjä tuli vielä logistiikassa, laskutuksessa ja tilausten hallinnoinnissa”. Kahvilayrittäjät uskovat myös muutenkin digitaalisten palveluiden ja ratkaisuiden erottavan menestyvät yritykset kilpailusta. ”Tilaamme paljon erikoistuotteita, kuten pienpanimo Maku Brewingin olutta Seagulls-koripallopeleihin ja palveluun koko ajan listautuvia uutuuksia. Mielestäni Suppilogissa on helppoa pysyä perillä uutuuksista ja palvelussa voi tarvittaessa kommunikoinninkin hoitaa myyjän kanssa esimerkiksi kampanjoiden suunnittelussa.”

 

Nyt koittavan kesän Freshstopin korvilla ketjun yksiköiden määrä kasvaa taas vähintään yhdellä, kun Uimastadionin kahvila avaa ovensa janoisille ja nälkäisille auringonpalvojille. Menkää kaikki kokeilemaan modernin kahvilaketjun ja perinteikkään Helsinkiläisen liikuntapaikan hybridiä!

 

Antti Reenin TOP5 vinkit tuleville kahvilayrittäjille:

  1. Sijainti
  2. Kuuntele asiakkaita
  3. Panosta viestintään
  4. Pidä prosessit yksinkertaisina
  5. Huolehdi työntekijöistä – he ovat pääroolissa onnistuneessa asiakaskokemuksessa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *