Suomalaiset elintarvikebrändit Zhengzhoun International Trade Fair -messuilla

Suomalaisista brändeistä koostuva messuständi

Suomalaisista brändeistä koostuva messuständi

Maaliskuun lopulla suomalaiset elintarvikebrändit lähtivät Suppilog Chinan mahdollistamana suurille kauppamessuille Henanin provinssiin Kiinaan. Lyhyt tiivistys messujen agendasta:

Henan enjoys a long history and great advantages in such aspects as agriculture, tourism, natural resources, high-end manufacturing, integrated transportation network and rich labor force. In order to open a window to the world and bring in more foreign investors to invest in and feel the rich culture of Henan, at the same time help more domestic enterprises in Henan go global, 2017 China (Henan) SMEs Enterprises Cross-border Investment and Trade Fair is scheduled to be held in Zhengzhou, Henan on March 29, 2017 jointly by Bank of China and the People’s Government of Henan Province. This great event will serve as a bridge to connect the foreign and domestic enterprises and help realize the goal of rising of the Central Plains. Through granting more preferential policies on investment and trade by the People’s Government of Henan Province, coupled with many advantages of Henan in agriculture, tourism, natural resources and high-end manufacturing, transportation network and labor force, this event aims to attract more overseas enterprises to invest and start business in Henan.

Lisätietoja Zhengzhou International Trade Fair -messuista linkistä.

Screen Shot 2017-04-19 at 10.29.45Henan Investment and Trade Fair messutapahtuma onnistui hienosti ja kyseessä oli ehkä yksi ensimmäisiä suomalaisten elintarvikebrändien invaasioita keski-Kiinaan.

  • Mukana oli Olvi, Fiskarsin Panimo, Malmgårdin Panimo, Vakka-Suomen Panimo, Stadin Panimo, Saimaan Juomatehdas, Korpimaan Kyynel, Lasso Drinks, Via Naturale, Masajo, Decem Pharma, Feel Vivid, Taiga, Revijatal, Pohjanmaan Kaluste ja Mad-Croc. Erityiskiitos kaikille ensimmäisille Kiina -messuille osallistuneille yrityksille!
  • Messuille osallistui siis 16 suomalaista valmistajaa tuotteiden kera (mm. juomia, oluita, elintarvikkeita, ravintolisiä ja käyttötavaroita)
  • Osastomme valmistui ajoissa, oli sovitunlainen ja asiakkaiden mukaan hyvin kiinnostava
  • Tuotenäytteet saapuivat ajoissa ja ehjinä paikalle
  • Kiinan -kielinen esitteemme valmistui ajoissa ja herätti kovasti kiinnostusta
  • Suppilog China Oy:n myyntitiimissä oli 4 omaa henkilöä (Nancy, Harri, Mikko, Pekka) ja 3 paikallista messuesittelijää
  • Vierailevina tähtinä osastollamme oli 5 henkilöä Ultra Premium Brandsilta (mm. Mad-Croc) ja 2 henkilöä Stadin Panimosta
  • Messuosaston layout ei olisi voinut olla parempi – tilaa riitti tuotteille, jääkaapeille, myyjille ja asiakkaille
  • Ostajia messuosastollamme vieraili kolmen päivän aikana noin 1000
  • Suuren paikallisesti ja myös valtakunnallisesti operoivan HoReCa -toimitusketjuun keskittyvän alkoholitukkurin omistajien kanssa kävimme erillisen neuvottelun messujen yhteydessä
  • Tuotteemme kiinnosti ja kaupankäyntiin pääsemme heti, kun tuotteiden ”country of origin” ja ”analyses certificate” asiat ovat kunnossa.
  • Osastollamme tehtiin jo messujen aikana yksi kolmen miljoonan tuotteen tilaus.

”Erinomaiset messut. Löydettiin potentiaalisia hyviä asiakkaita Suppilogin verkostojen avulla ja osallistutaan ehdottomasti uudestaan nyt Xi’Anin messuille.”
Ari Koivula, Energy Brands Ltd:n omistaja

Screen Shot 2017-04-19 at 10.28.44

Tuloksia messuilta ja seuraavat toimenpiteet

Suomalaiset tuotteet kiinnostivat kovasti. Tapaamamme ostajayritykset edustivat pääasiassa Henanin provinssin toimijoita. Heistä suurin osa edusti maahantuojia, tukkureita ja jälleenmyyntisektoria. Kauppatapoja Kiinassa on kaksi, eli Offline (kivijalka) ja Online (e-commerce). Offline kaupassa kaupankäyntialueen pystyy rajaamaan, mutta Online kauppa on Kiinassa vähemmän kontrolloitua.  Mikäli tuotteillanne on jo Online kauppaa tekevä maahantuoja jossain päin Kiinaa, ei kuluttajamarkkinaa silloin pystytä rajaamaan alueellisesti. Tuotteiden tarroittamisen hoitaa paikalliset Suppilog Chinan yhteistyökumppanit.

Kaupankäynnin aloittamiseksi tarvitaan:

  • Alkuperämaa todistus
  • Tuotteen laatuanalyysi (esim ACL todistus)
  • Sopimus Suppilog Oy:n kanssa.

Ensimmäisiä tilauksia voimme odottaa heti, kun nämä todistukset ja analyysit ovat kunnossa. Suppilog Oy ja sen tytäryritys Suppilog China Oy panostavat kaupankäynnin käynnistämiseen ja ylläpitämiseen kaikki resurssinsa ja edellyttää kumppaneilta sopimussuhdetta. Sopimuksessa määritämme yleiset ehdot ja roolit. Pyrimmekin yhdessä teidän kanssanne luomaan kestävän toimintakulttuurin pitkäjänteisen yhteistyön tueksi. Sopimuksen on tarkoitus olla vahvasti WIN-WIN-WIN-WIN-WIN, eli Suppilogin 4,8% nettomyyntikomission vastapainoksi yrityksenne saa Suppilogin kaupankäyntialustan käyttöön, tehokkaan maaorganisaation Kiinassa, valmiin asiakaspinnan, mahdollisuuden laajentaa myyntiä uusiin provinsseihin ja yhteistoiminnan kaikki edut (markkinoinnissa, kuljetusten konsolidoinneissa jne.) Lähtökohtamme on, että teemme kaupankäynnin niin kannattavaksi kauttamme, ettei muita vaihtoehtoja tarvitse edes harkita. Lisäksi käynnistämme myös Kiinan rannikkoalueiden ja niiden kaupunkien liiketoiminnan alue kerrallaan. Myöhemmin pyrimme siihen, että voitte järjestelmästä valituilla asetuksilla määritellä haluamanne provinssit sekä tarkemmin niiden asiakkuudet. Kumppanisopimuksen ensimmäisen raakaversion saatte kommentoitavaksenne huhtikuun aikana.

 

Screen Shot 2017-04-19 at 11.07.55

Xi’an Silk Road International Expo 3.-7.6

Tapasimme myös Shaanxin provinssin johtoa sekä messujärjestäjän keskiviikkona 5.4. Varasimme samalla nyt alustavasti Suppilogille 100m2 näyttelyalueen. Kansainvälinen halli on järjestäjän mukaan lähes loppuun myyty, mutta tästä huolimatta sovimme paviljonkimme keskeiselle paikalle. Tänä vuonna messujen ulkomaiset kutsuvieraat ovat Serbia, Intia ja Uzbekistan. Koska kysymyksessä on provinssin päämessutapahtuma, on näytteilleasettajia laidasta laitaan, eli samassa hallissa on tuotteita ”sähkömopoista-lääkkeisiin”. Silk Road näyttely, katso kutsumme aivan raportin lopusta.

Millä tuotteilla Silk Road Expoon

Kiinalaisia ostajia kiinnostavat oluet, viinat, alkoholittomat juomat, energiajuomat, vedet sekä elintarvikkeet, kuten energiatuotteet (patukat, yms.) puurot, keksit, marjatuotteet, maitotuotteet soveltuvin osin sekä ravintolisät, kosmetiikka ja käyttötavarat. Avainasioita ovat Fast Moving Consumer Goods, hyvät päiväykset, premium ja järkevä hinnoittelu.

Messualue Xi'an Expoon, yhteensä 12 hallia

Messualue Xi’an Expoon, yhteensä 12 hallia

Kiinnostaisiko lähteä Silk Road Expoon ja Xi’Anin historialliseen kaupunkiin?

Messujen ajankohta on 3.-7.6 ja näistä messupäivistä kolme on ammattiostajille ja kaksi kaikille avoimia. Xi’An on Kiinan vanha pääkaupunki, nykyisen presidentin Xi Jianpingin kotikaupunki. Messujen ulkopuoliselle vapaa-ajalle löytyy paljon nähtävää sekä koettavaa. Suunnittelemme messumatkapaketin halukkaille. Se sisältäisi Helsinki-Xi’An menopaluulennot, viiden tähden hotellin noin viideksi päiväksi, minibussin messukuljetuksiin, sekä vapaa-ajan ohjelmaa.

Ilmoita mukaantulosta 27.4. mennessä ja valmistaudu maksamaan matka etukäteen, niin saamme lentoliput sekä hotellin varattua ja maksettua etukäteen. Tämä kustannus on luonnollisesti erillinen. Messukustannuksen laskemme, kun saamme ensimmäisen arvion messurakenteiden hinnoista.

Ystävällisin terveisin,

Yhteydenotot ensisijaisesti e-mail osoitteeseen:

kiina@suppilog.fi 

Suppilog China Oy
Pakkalankuja 6, 6.kerros
01510 Vantaa

Nancy Li 
Puh. +358 40 721 5688
e-mail: nancy.li@suppilog.fi

Pekka Tyllilä
e-mail pekka.tyllila@suppilog.fi
puh. +358 50 434 7810

Harri Eskelin
puh. +358 50 363 2643
e-mail harri.eskelin@suppilog.fi

Marko Jäppinen
puh. +358 400 170 147
e-mail marko.jappinen@suppilog.fi 

Mikko Mäkirinne
puh. +358 40 547 6962
e-mail mikko.makirinne@suppilog.fi

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *