skip to Main Content

Digitalisaatio ja sosiaalinen kaupankäynti

Edellisessä blogissani puhuin yritysten välisestä yhteistyöstä ja sen uusista mahdollisuuksista digitaalisuuden ansiosta. Mietin tässä, että sille voisi lanseerata vaikka ihan oman terminkin: sosiaalinen kaupankäynti. Onhan meillä sosiaalinen mediakin.

Luin tuossa juuri sosiaalisen median määritelmää Wikipediasta, ja toden totta yhtäläisyydet ”sosiaaliseen kaupankäyntiin” ovat suuret. Antamalla tietoa itsestään, asiakkaistaan, myynnistään, logistiikastaan jne. (tietenkin korkean integriteetin suojassa ts. vain ekosysteemille ei siis muille yrityksille) ekosysteemi maksimoi, optimoi ja varmistaa kustannushyödyt ja kasvumahdollisuudet kaikille yrityksille, niin myyville kuin ostavillekin.

”Sosiaalisuus tarkoittaa temperamentin piirteenä, että ihminen luontaisesti nauttii muiden seurasta, asettaa sen yksinolon edelle ja hakeutuu muiden seuraan.” (lähde: www.nyyti.fi) Tämä on hyvä pohja sosiaalisen kaupankäynnin määritelmälle. Se voisi olla vaikka liiketoimintamalli, jossa yritys luontaisesti hakeutuu ekosysteemin kautta muiden yritysten seuraan ja nauttii omien myynnin muuttuvien kustannusten jakamisesta muiden kesken anonyymisti ja kaikki liikesalaisuudet säilyttäen ja siten alentuneista kaupanteon kustannuksista hyötyen.“

Kaikkea se digitalisaatio mahdollistaakin!

Petri Toivanen, toimitusjohtaja

This Post Has 0 Comments

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *