skip to Main Content

Hello honey – kolme vinkkiä hunajayrittäjältä

Kuka?

Helsinkiläinen, joka muutti maalle, irtisanoutui ja ryhtyi mehiläistarhaajaksi. Suurimpia saavutuksia hunajan vienti maailman laatutietoisimpaan maahan Sveitsiin, hunajakilpailuvoitot ja koko alan edustaminen kevään pölyttäjäseminaarissa. Tuottaa maailman elämyksellisimpiä lajihunajia.

Kuuntele asiakkaitasi – se kannattaa

Otsikkona olisi voinut myös olla ”kysy asiakkailtasi – se kannattaa”. Hello honey lähti liikkeelle yhdellä tuotteella: lahjapakkauksessa olevalla loppukesän lajihunajalla Hello honey, I’m late. Rakastan tätä tuotetta kaikessa ylellisyydessään ja se on edelleen valikoimassa.

Ajan myötä huomasin, että osa asiakkaista toivoi pelkistetympää pakkausta. Jos hunaja ei tule lahjaksi, vaan itselle (sitä lähintä henkilöäkin on hyvä ajoittain lahjoa!), on jatkuva lahjapakkausten ostaminen tarpeetonta. Koska Hello honeyn visuaalinen ilme on viimeistelty, on lahjapakkauksen sisältö eli hunaja lasipurkissa jo itsessään kaunis.

Siispä hunaja hyppäsi pois lahjapakkauksesta. Koska tämä toive ei itsessään ollut vaikea toteuttaa, menin vielä pidemmälle ja lanseerasin sarjan yksikukkahunajia. Kuten nimestä voi päätellä, on yksikukkahunajan alkuperänä pääosin juuri tietystä kasvista kerätty mesi. Täältä voit lukea lisää yksikukkahunajien tuottamisesta.

Markkinoiden seuraamisen perusteella uskon, että oikea aika yksikukkahunajien lanseeraukselle on nyt. Hello honey, I’m one of a kind -lajihunajasarja sisältää lanseeraushetkellä voikukkahunajan, puolukkahunajan, hunajakukkahunajan ja valkomesikkähunajan.

Ole siellä missä asiakkaasi ovat

Maailmalla yksikukkahunajat ovat tunnettuja, joten ennen kuin olin ehtinyt lanseerata yksikukkahunajia Suomeen, sain tilauksen maailman laatutietoisimmasta maasta – Sveitsistä.
Hello honeyn osalta onnistunut viennin aloittaminen on pitkäjänteisen markkinoinnin ansiota. Meillä tämä pitää sisällään printin, blogin ja kourallisen somekanavia. Erottautuminen ja oman äänen löytäminen on ollut avainasemassa siinä, että somessa tehdään kauppaa.
Ammattiostajat toki näkevät myös kuvien taakse – esimerkiksi valkoinen hunaja on kansainvälisesti arvostetuimpia hunajia, joten se luonnollisesti kiinnittää huomion. Samoin tarinat harvinaisesta alkuperäisrodusta eli mustasta mehiläisestä.

Tee ostaminen helpoksi

Olen parhaani mukaan poistanut ostamisen esteitä aina kun niitä on ilmennyt. Tähän mennessä se on tarkoittanut esimerkiksi verkkokaupan perustamista ja myyntierien pienentämistä palautteiden pohjalta
Kun tarjolla on vain yksi tuoteperhe, on isompaa tavarapeliä pyörittävän kaupan vaikeaa tilata erikseen tuotteita. Jos tuotenimikkeitä on 30 000 ja kaikki tuotteet pitäisi tilata yksitellen eri paikoista, niin eipä siellä kaupassa muuta ehdittäisi tehdä.
Hallinnoin lähetyksiä kotimaan ja Sveitsin jälleenmyyjille sekä verkkokauppalähetyksiä koko maailmaan. Lähetykset ovat hyvin erityyppisiä, joten logistiikkapelin pyörittäminen vie paljon resursseja.

Nyt ulkoistan kotimaan jälleenmyyjille menevien tuotteiden osalta varastoinnin, logistiikan ja laskutuksen Suppilogille. Tuotteitani voi siis tilata samalla kun tilaa muiden tuottajien herkkuja ja kaikki tulee yhtenä koontitoimituksena perille. Ostamisen tulisi olla mahdollisimman helppoa asiakkaalle. Nyt se aidosti on sitä ja minulta vapautuu resursseja uusien elämyksellisten hunajien tuottamiseen.
Nora Mäntysaari
Finhoney Oy
+358 50 592 3056

hellohoney.fi

Suora linkki Hello Honey tuotteisiin ammattiostajalle: Suppilog Hello Honey -tuotteet

Photo credits: Aino Nieminen / Last Tuesday Oy

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *