Jakelukanavien digitalisoituminen on konsernien kohtalonkysymys

Sauvon Apteekkari Jari Hanski muuttaa Receptum.fi (kuvalähde)

Lääketukkuri Oriolan SAP:n käyttöönottoa on seurannut vakavia toimitusongelmia viimepäivinä. Taustalla näyttäisi olevan Keskon ja Oriolan toimintojen yhdistäminen SAP:ssa. Kyseessä on kriittinen ongelma, koska kahden tukkutoimijan käsissä oleva Suomen lääkehuolto ei voi sietää käyttökatkoksia, tai tuhansien ihmisten henki on vaarassa.

Tapasimme Oriolan johtoa jo neljä vuotta sitten kesällä 2013. Kehittämämme B2B kaupankäyntialusta oli ollut silloin vuoden apteekkien käytössä. Apteekit olivat vuodessa digitalisoineet kanssamme tilauskanavansa mahdollisimman tehokkaasti lääkeyhtiöiltä suoraan.

Jo tapaamisessa oli havaittavissa se suuri jännitys, pelko ja sekaannus, jota verkon avoimet tietojärjestelmät aiheuttavat yritysten johtoryhmissä. Olimme esimerkiksi somessa siteeranneet USA:sta kantautuneita uutisia, että tukkureiden satojen miljardien bisnes on häviämässä kokonaan. Ei vaikka olimme itsekin ymmärtäneet asiat paljon laajemmin ja ennen kaikkea osan niistä suurista hyödyistä, joita myös Oriolalla olisi tässä vähittäismyynnin digimurroksessa. Oriolalle olisi siis ollut tarjolla paljon muutakin kuin pelkkä jakelijan rooli. Oli kuin Oriolassa olisi vetäydytty johonkin Baabelin tornin suojiin digiaaltoja pakoon.

Satojen kaupanalan liittyvien tapaamistemme joukosta löytyy toki myös runsaasti merkintöjä Ruokakeskon kanssa pidetyistä palavereista. Niitä voi hyvin kuvailla vastaavalla suhtautumisella kuin Oriolalla on ollut. Ruokakesko on kauppiasvetoinen ruokakaupan toimija, jonka hyödyt olisivat kiistattomat, jos konsernissa ymmärrettäisiin hyödyntää globaali jakelukanavien muutos.

Kaupankäynti ja kuluttajakäyttäytyminen muuttuvat tällä hetkellä jo yhden vuoden aikana aivan valtavasti. Yritykset haluavat hyötyä jatkuvasti enemmän globaaleista digitaalisista jakelukanavista. Nopeimmat ovat suorastaan ratsastamassa aallonharjalla (verkkokauppa.com, varusteleka.fi), kun taas toiset nukkuvat ruususen unta (Seppälä, Anttila, Tekniset, Stockmann, Lähikaupat).

Joka puolella puhutaan yleisesti Amazonin ja Alibaban kaltaisista verkon jättiyrityksistä, jotka suoristavat toimitusputket aina tehtaista kuluttajalle saakka. Toisaalta vahvojen vähittäiskaupan toimijoiden kiihtyvällä tahdilla tekemien yritysostojen osalta voidaan nähdä poteroihin kaivautumista.

Pieter Brueghel vanhemman maalaus Baabelin torni (1563).

Me luotamme edelleen lujasti siihen, että kivijalkatoimialojen kauppaa tekevät yritykset ymmärtävät tuulen koko ajan nostavan aaltoja. Kovimmat tuulet puhaltavat globaalien eCommerce alustojen sekä kuluttajaverkkokauppojen suunnasta. Niiden jäljiltä voi tulla joku päivä todellinen hyökyaalto, joka vetää alleen kokonaisia toimialoja. Paras suojautumiskeino on olla vetäytymättä sinne Baabelin torniin. Kaupan toimialoille kehitetyissä avoimissa järjestelmissä on merkittävät hyötymismahdollisuudet myös suomalaisille kaupanalan toimijoille.

Apteekkisääntelyn ylläpitämisen yksi pääargumenteista on potilasturvallisuus. Apteekkipeitto on Suomessa erinomaisen kattava ja toimii hyvin. Voidaankin kysyä, että olisiko turvallisempaa, jos elintärkeille lääkkeille löytyisi useampia jakelukanavia apteekkeihin?

 

Harri Eskelin

Kirjoittaja on proviisori, joka oli mukana perustamassa Suppilog Oy:ta vuonna 2012. Taustalla oli kaupan-alan osto-, myynti-, markkinointi- ja logistiikkahaasteiden ratkominen täysin uudella digitaalisella tavalla.  Tavoitteena oli alusta saakka kuluttajaverkkokaupan nykyaikaisten toimintamallien tehokkuuden siirtäminen kivijalkatoimialoille. Tänään Suppilog keskittyy yritystenvälisen kaupankäyntialustan sekä logistiikan kehittämiseen ja niihin liittyvien toimintojen digitalisoimiseen yli 20:lla eri toimialalla. Viimekuussa Suppilog teki tähänastisen ennätyksen läpimyynneissään. Jo 238 yritystä on myynyt tuotteitaan Suppilogin avulla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *