skip to Main Content

Suomi on modernin Silkkitien tärkein polku Euroopalle

Suomi on kaupankäynnin ja viennin historiallisessa murroksessa, kun Kiina haluaa kaupankäynnillä yhdistää maailman. Vuonna 2013 Kiinan presidentti Xi Jinping lanseerasi ’One Belt One Road’ Kiinan valtion strategisen kärkihankkeen, jonka tarkoituksena on triljoonan dollarin logistiikkainfrastruktuuri-investoinneilla mahdollistaa entistä tehokkaampi globaali kaupankäynti. Investoinnin suuruusluokka on monta kertaa suurempi, kuin esimerkiksi USA:n toisen maailmansodan jälkeen Eurooppaan investoima Marshall-apu. Kiina siis aidosti haluaa käydä vientikauppaa Suomen ja koko Euraasian kanssa.

Miksi Suomi? Poliittisesti ja historiallisesti vakaa Suomi on Kiinan näkövinkkelistä korkean moraalin, teknologian ja puhtaan luonnon maa. Se myös kätevästi sijaitsee Pohjoismaiden itäisimpänä porttina, ja siltä löytyy myös pitkä rajahistoria Venäjän kanssa – niinkuin Kiinaltakin. Ei voi myöskään väheksyä Nokian ja Koneen kaltaisten suomalaisten yhtiöiden pitkää ja hedelmällistä kaupallista yhteistyötä juuri Kiinan kanssa. Pelkästään Koneella on Kiinassa 9000 työntekijää.

Suomen ja Kiinan osaaminen ja resurssiperusta täydentävät hyvin toisiaan. Suomella on myös edelleen suhteellisesti enemmän korkeaa osaamista kuin Kiinalla. Kiinalaisia puolestaan kiinnostavat suomalaisten yritysten osaaminen muun muassa ict-aloilla, cleantechissä ja metsäteollisuudessa.
Kauppalehti 13.11.2016 Debatti Markku Kotilainen ja Ville Kaitila, Etlalta

Kouvola – Xi’an junayhteyden avaamisseremoniat 13.11.2017 ja Suppilog Chinan toimitusjohtaja Nancy Li (vasemmalla)

Toisekseen jo vuosia Saksasta Puolan ja Valko-Venäjän kautta mutkitteleva junaväylä on ollut ruuhkautunut. Elikä tuhannet kontit seisovat rajoilla sekä odottavat vaunujen pyöräakselien välityksien vaihtoa junaraiteiden välisillä logistiikka-alueilla. Pohjoismaille kyseinen reitti tuo myös ylimääräisen logistiikan Saksaan, etenkin Suomelle. Tämä Kouvolasta Xi’aniin kulkeva junayhteys kulkee vain Venäjän ja Kazakstanin läpi kymmenessä päivässä, ja kun ratayhteys on uusi niin kaistaa riittää.

Suppilog China on ollut ratayhteyden mahdollistamisessa mukana tiiviisti ja tavannut logistiikkaputken mahdollistaneita osapuolia niin Kiinassa kuin Suomessa. Yrityksen liiketoiminta-ajatus on toimia kaupankäyntialustan tarjoajana Kiinalaisten ja Pohjoismaisten myyjien ja ostajien väliseen kaupankäyntiin. Palvelulle on suuri tarve, sillä globaali B2B-tavarakaupankäynti toimii yhä hyvin perinteisin tavoin – vaikkakin Kiina johtaa B2C kaupankäynnissä digitaalisten alustojen omaksumisella koko maailman ostokäyttäytymisen muutosta. Tilausliikenne, markkinointi, viestintä, myyntiluvat, logistiikka, laskutus, reklamaatiot, tuotetiedot ja kielierot ovat näitä kärkiongelmia, mitä Suppilog China pystyy kaupankäyntiin tuomaan lisäarvoa.

Suppilogin hallituksen puheenjohtaja Mikko Mäkirinne avasi Suppilog Chinan roolia Kiinan viennissä railgate-seminaarin kutsuvieraille

Suppilog nojaa aina laajenemisessaan strategisiin kumppaneihin ja siksi Suppilog China on valinnut yhteistyökumppanikseen Kiinalaisia valtionyhtiöitä, jotka harjoittavat monipuolisesti vientikauppaan ja logistiikkaan liittyviä proseduureja. Niinkuin moni länsimaalainen yritys on saanut kokea, on liiketoiminnan harjoittaminen Manner-Kiinassa helpompaa kun sieltä löytyy paikallisia partnereita tai joint-venture pohjaisia yritysrakenteita. Valtiolliset yhtiöt asemoittavat Suppilog Chinan roolin myyjien ja ostajien operaattorina Silkkitiessä, samalla tavalla kuin tällä hetkellä Suppilogin liiketoimintamallissa Suomessakin. Suppilog siis tuo moderniikkaa digitaalisilla työkaluillaan Silkkitiehen, jota voisi verrata alkuperäisten Silkkitien työjuhtien kameleiden korvaamiseen modernilla kaupankäyntialustalla ja ultranopealla tiedonsiirrolla.

 

Toivotaan että moderni ja digitalisesti huippuluokkainen Silkkitie avaa kaikki ne vientilukot ja patoutumat, mitkä Suomi tai globaali politiikka ovat Euraasian viennille aiheuttaneet. Kiinan valtio subventoi Suomi-Kiina Railgate -yhteyttä kuitenkin suoraan yli miljardilla dollarilla, joten ainakin panostuksien pitäisi olla linjassa hankkeen merkittävyyden kannalta. Jos haluat keskustella Kiinan viennistä, lupaproseduureista tai Kiinassa markkinoimisesta, niin olethan yhteyksissä Suppilog Chinan vetäjiin. Ensi vuonna on todennäköisesti ainakin muutamat messut Kiinassa, joihin Suppilog Chinan johdattamana Pohjoismaalaiset ja suomalaiset vientiyritykset ovat kutsuttuna.

Suppilog China toimitusjohtaja, Nancy Li
nancy.li (a) suppilog.fi

Suppilog Finland toimitusjohtaja, Harri Eskelin
harri.eskelin (a) suppilog.fi

Laaja kansainvälinen artikkeli GBtimes -mediassa Finland – China Railroad -hankkeesta tästä linkistä.

Vienti vaatii markkinointiponnistuksia, Suppilog China vei Olvi, Sinebrychoff, Via Naturale, Pyynikin Panimo, Malmgård, Lasso Drinksin, Saimaan Juomatehdas, Revitajal, Fazer, Bonne, Shaman Spirits ja Suklaaparatiisin brändit sekä tuotteet Xi’anin megamessuille kesällä 2017

Artikkelin kirjoittaja, Suppilogin markkinointipäällikkö Marko Jäppinen

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *