skip to Main Content

Titan vinkit uusille pienpanimoille (ja muille lähituottajille)

Titta Pihamaa on lähiviini- pienpanimo- ja lähiruoan vähittäiskaupan suunnannäyttäjä, joka toi juuri kesällä Heila Lähiruokatorin yhteyteen Hilpeän, joka on erään laajimman suomalaisten pienpanimoiden valikoimaa edustava erikoismyymälä. Titta tuntee pienen panemisen ja kauppaamisen edut sekä Pihamaan Panimon pyörittäjän että vähittäismyynnin näkökulmasta. Titta halusi avata yleisölle ja tuleville pienpanimoille oman TOP6:nsa markkinoilla pärjäämiseen:

Titta panemassa. Kuva: Sami Lettojärvi, Itähäme.fi

Hilpeintähän tässä on se että asiakkaana ja jälleenmyyjänä tiedostan nämä kaikki ja pidän tärkeinä. Tuottajana taas olen näissä itse aivan surkea, itsensä myyminen on niin sangen vaikeaa! 

Jotenkin meidän kaikkien on myyntiä saatava aikaiseksi. Näitä pidän itse tärkeinä, mutta meillä Heilassa on tietty spesifiotunut asiakaskunta, jotka arvostavat tuotteissa tiettyjä, ehkä hieman valtavirrasta poikkeavia ominaisuuksia.

 

Itse en ole kaupanalan enkä markkinoinnin ammattilainen vaan metsäopiston kasvatti. Mutta juuri se ehkä on sallinut tehdä asioita toisin ja lähestyä kaupanpitoa eri vinkkelistä. Heilassa pyörähtää vuosittain yli 200 000 asiakasta, on pyörähtänyt jo kohta 10 vuotta, joten jotain on tehty oikein metsäkoulupohjaltakin.

 

1. Ehkä selkein ja yksinkertaisin; pidä laatu. Parempi myydä ei-oota kuin kukkua, vaikka se taloudellisesti kirpaiseekin hävittää iso erä tavaraa.

 

2. Erotu. Huumori myy. Tarina myy. Estetiikka myy. Jollain on saatava asiakas tekemään se ensimmäinen tarttuminen tuotteeseesi. Kaikkein useiten kuulen Hilpessä ostopätökset tapahtuvaksi ”kato miten hauska nimi/etiketti” -periaatteella. Tämän jälkeen palataan kohtaan 1. Jos tuote vastaa kuoren antamaa mielikuvaa, ostetaan se toisenkin kerran.

 

3. Näy ja kuulu. Pidä huolta jälleenmyyjistäsi. Käy paikanpäällä, kerro myyjille kuka olet. Tutun Jampan tuotteita on todella paljon mukavampi suositella.

 

4. Hoida reklamaatiot asiallisesti. Tässä pienpanimobuumissa on se huono puoli että tuotteita on niin valtavasti! Valtaväestö ei ole tottunut aromikkaasen, maltaiseen ja joltain maistuvaan olueen. Reklamaatioita tulee jo pelkästään sen tähden että asiakas on ostanut tuotetta jota ei vain yksinkertaisesti ymmärrä ja pitää pilallisena. Silti ne on hoidettava hymyssä suin. Ja kyllähän käsin tehden tulee virheitä, sille ei mahda mitään. Hyvin hoidettu reklamaatio vahvistaa asiakassuhdetta.

 

5. Pienpanimoiden asiakaskunta jakautuu aika selkeästi kahteen kategoriaan; ”hifistelijät” ja ”tavantallaajat”.

Muistettava on että niillä tavantallaajien ostoksilla eletään. Ei kriitikoiden. Älä siis masennu vaikka jonkun mielestä tuotteesi on kuraa tai plutkua, naapurin Sepon mielestä se voi silti olla ihan paras saunakalja. Ja niitä naapurin Seppoja on paljon.

Eli erikousuudet on OK ja niitä tarvitaan että erotutaan, mutta puhdas ja laadukas perusmaku on kuitenkin se mikä myy eniten. Ainakin meillä Hilpeässä. Panimot elävät vähän edellä aikaansa siinä mielessä että suuret asiakasmassat vasta opettelevat juomaan pienpanimotuotteita. Jos harppaus uuteen on liian suuri kertaheitolla, jää käsityöläisoluiden testaaminen siihen yhteen kertaan.

 

(6. Vastaa sähköposteihin! Niin kummalliselta kun se itsestäänselvyys kuulostaakin. Tämä ihan muistutuksena myös itselleni tuottajana)

 

Toivottavasti näistä vinkeistä oli jotakin apua uusille kuin vanhoillekin tuottajille! Titan löytää usein Heinolan Heilasts tai panimolta, jos et ole vielä käynyt Lahden yläpuolella, niin nyt on korkea aika!

Heilan sisuksista löytyy uusi pienpanimotaivas Hilpeä

This Post Has One Comment
  1. Vinkit muistiin ja ilmoitustaululle. Hyvännäköinen tuo uusi pienpanimo taivas Hilpeä. Heilassa on käytävä paikan päällä ostoksilla on sen verran hyvän näköinen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *