skip to Main Content

Uusi koontilogistiikka aukeaa vuoden alussa kaikille tukkutavarakaupan toimijoille

Logistiikka on täynnä perinteisiä malleja.

Logistiikkakustannukset ovat Suomessa pitkistä etäisyyksistä johtuen kansainvälisesti verrattuna korkeat; liikenne- ja viestintäministeriön selvityksen mukaan jopa 16 % mikroyritysten liikevaihdosta. Kustannukset vaihtelevat toimialoittain ja riippuvat myös yrityksen tavoittelemasta palvelutasosta. Erityisesti teollisuuden ja kaupan aloilla logistiikan merkitys korostuu.

Lähde: https://yrityssuomi.fi/logistiikka

 

 

Suppilog koontilogistiikka & terminaali, tuo tukkutavarakaupan toimijoille mahdollisuuden jakaa valtakunnallisia jakelukustannuksia

Moni tukkukaupan toimija kärvistelee päivittäin, kuukausittain tai kroonisesti logistiikan kanssa. Vuosisopimukset kuulostavat hyviltä ennenkuin prosessit käynnistyvät, uusi jakelijakumppani tarjosi hyvät lounaatmutta on ketjuttanut jakelun ala-arvoiseksi tai takapihalla lumikinoksen alla makaavasta Hiacesta on taas renkaat tyhjät. Olemme kuulleet 101 tarinaa logistiikan toimimattomuudesta ja saaneet itsekin olla näissä prosessina osallisina – kun kaupankäyntialustaamme valjastetut toimintamallit eivät ole aina toimineet täydellisesti jalkautettuna käytäntöön.

Samaan aikaan henkilölogistiikka on kehittynyt valtavin harppauksin. Uberista on kasvanut alle kymmenessä vuodessa eräs logistiikkalan tunnetuimmista yrityksistä ja on vaikuttanut suomalaistenkin kyytientilaus-tapoihin ja jopa pienen maamme lainsäädäntöihin. Onnibus tuli ja suututti kylän bussiyrittäjät, ja pakotti jopa VR:n investoimaan asiakastyytyväisyyden parantamiseen. Kuinka moni meistäkin Suomessa ja ulkomailla varaa nykyään kyytinsä puhelimella ja maksaa sen automaattisesti sähköisesti?

Suppilog on jo yli 7 vuotisen yrityshistoriansa aikana kehittänyt, jalostanut ja operatiivisesti mallintanut tukkukaupan myyjien, ostajien ja logistiikkatoimijoiden kanssa ekosysteemimäisiä jakelumalleja. Kantavana ajatuksena on ollut ajatus kehittää jakelumalleja, jotka ensinnäkin aidosti vähentävät jakelun kustannuksia ja samalla päästöjä, sekä mahdollistavat mahdollisimman optimaalisen tavan rakentaa jakelu valtakunnallisesti kustannuksia muiden jakelijoiden kanssa yhdistäen eli jakelua konsolidoiden. Projekteja ovat edistäneet eniten ennakkoluulottomasti uusia malleja omaksuneet myyjäyritykset ja logistiikkaoperaattorit sekä mallit validioineet ostajat tilauksillaan. Vastaavasti projekteja ovat samanaikaisesti eniten viivyttäneet vakiintuneet ja nykyisin monilta osin vanhentuneet logistiikan toimintamallit.

Suppilog koontilogistiikka & terminaali keskittää jakelun yhteen lähtöpisteeseen Kehä3-varrella

Suomen maantieteelliset realiteetit, vain muutamat kulutusvoimaiset keskukset, myyjäyritysten keskusvarastojen lokaatiot ja kulutustottumusten eroavaisuudet tekevät logistiikan järjestämisestä yksin kompleksista. Keskusliikkeiltä ja suurilta ketjuilta löytyvät omat keskitetyt terminaalit, jota kautta he ovat optimoineet ja konsolidoineet oman asiakaskuntansa jakelun. Yksittäiset jälleenmyyjät, pienet- tai keskisuuret ketjut sekä uudet aloittavat yritykset ovat olleet tilanteen edessä, missä heille tehokasta jakelua ei ole ollut tarjolla ollenkaan.  Suppilog ratkaisee Suomen logistiikkaan liittyen tämän ongelmatilanteen ohjaamalla nyt merkittävän osan jakeluvirroistaan omaan terminaaliin Martinlaaksoon. Terminaalia hallinnoi E6-Logistiikkapalvelut, joka on jo hoitanut useiden Suppilogin myyjäyritysten tavaraliikennettä. Suppilog koontilogistiikkaa ja terminaalia voi käyttää kokonaisvaltaiseen logistiikan järjestämiseen (4PL-mallilla) kuin myös läpikulkupaikkana jakeluvirtojen yhdistämiseksi avoimeen lähetysvirtaan.

Kaikki Suppilog koontilogistiikka & terminaaliin tulevat tilaukset keskitetään Suppilog-alustan kautta, jotta:

1) kuljetuksia voidaan konsolidoida useammasta lähtöpaikasta samaan toimitusputkeen valtakunnallisesti ja asiakasriippumattomasti
2) konsolidoinnin hyödyt pystytään jakamaan suoraan myyjäyrityksille
3) koontilogistiikkavirtaa päästään jatko-optimoimaan
4) onnistutaan tarjoamaan riippumatonta kuljetusten järjestelyä niin B2B kuin B2C jakeluille
5) päästään tarjoamaan kaikille tukkutoimialan toimijoille avoin jakelun konsolidointimalli

Optimoitu jakelu säästää kustannuksia ja pienentää rahtien aiheuttamaa ympäristökuormaa.

Milloin avaatte toimintamalliin liittymisen, kuinka pääsen mukaan tai kuinka kuulen lisätietoja?

Koontilogistiikkaan ja terminaaliin pääsee toimittamaan tilauksia ja sitä kautta toimituksia heti tammikuun alusta lähtien. Joulukuussa teemme toimintamallin testaukset valikoitujen myyjäyritysten ja jakelijoiden kanssa, joiden logistiset prosessit tällä hetkellä tukevat helposti toimintamalliin liittymistä. Kaikista parhaiten pystyt varautumaan koontilogistiikkaan liittymiseen, kun olet Suppilogin tuotetietopankkiin päivittänyt tuotteidesi painot ja tilavuudet rahtikustannusten jakamiseksi.

Lisätietoja saat Suppilogin logistiikkatiimiläisiltä ja E6-Palveluiden yrittäjiltä:

Hannu Tapio 0504684610
Marko Jäppinen 0400170147
Matti-Pekka Miettunen 0400316592
Timo Salminen 0408484717

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *