skip to Main Content

Yksinkertainen tarkistuslista tuotebrändeille vuodelle 2018

Kävin mielenkiintoisen ajatustenvaihdon erään pientoimijan kanssa, joka halusi tietää pienpaahtimo-toimialan brändien ja tuotteiden mahdollisuuksista. Kyseinen segmentti on hyvin lyönyt läpi markkinassa, mutta toimijoiden lisääntyminen tuo aina kilpailua olemassaolevista asiakkaista ja hyllypaikoista.

Kirjoitin johdatuksen jälkeen kolmiportaisen lisäarvon tuottamis -tarkastuslistan:

1) Lisäarvon tuottaminen kaupalle (pakkaus, volyymi, kysyntä, laatu, kate, markkinointi, räätälöitävyys, sesonki tai joku muu lisäarvo?)

2) Lisäarvon tuottaminen kuluttajalle (pakkaus, volyymi, kysyntä, laatu, hinta, markkinointi, räätälöitävyys, sesonki tai joku muu lisäarvo?)

3) Lisäarvon tuottaminen molemmille pitkässä juoksussa ja sitä kautta kannattavuuden, kun hyllypaikka ja side kuluttajan ostoskoriin on saatu synnytettyä

Lista mielestäni kuvaa tuotemarkkinoinnin suunnittelussa elintärkeitä kysymyksiä, jotka jokaisen olisi hyvä kysyä seuraavia tuoteaihioita suunnitellessa. Digitalisaatio muuttaa perinteisen kaupan pelisääntöjä, mutta nämä tekijät löytyvät silti menestyvien tuotteiden DNA:sta.

Jos tuote tai brändi ei täytä seuraavia lisäarvoja, on niin kulkemiselle jakeluketjussa suurempia ongelmia kuin perinteiset syntipukit: myynti, logistiikka tai ymmärtämättömät asiakkaat.

Tänä vuonna olemme saaneet nauttia hienoista uutuuksista ja esimerkiksi ekologisten- sekä vegaanisten tuotteiden megatrendien voimistumista. Onko tuotteesi ajan hermoilla? Onko se tuleva hitti, vai kenties jo hiipuva trendi? Tuoko se lisäarvoa kaikille jakeluketjun osapuolille, ja etenkin sille loppukuluttajalle? Suomessa on pienpanimoita tuoreimman pikkulintujen toimiston mukaan yli 90 kappaletta. Kuinka monta niistä muistat? Kuinka monta luulet niistä kohdeyleisön muistavan?

Rauhallista joulua ja lisäarvoa tuottavaa uutta vuotta,
Marko Jäppinen
Suppilogin markkinointipäällikkö

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *